Svar: Ny kost

4. april 2010

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

I begyndelsen skal der ikke ret meget kød eller fisk i mosen, en tsk. fuld fint hakket kød eller fisk er nok til ca 1 dl. mos. Det er kun for at give en lille smule struktur og stille og roligt lære din dreng at tygge mad, med lidt mere struktur og bid. I takt med at han bliver bedre til at tygge, så kan han få mere kød og fisk grøntsagerne kan moses med en gaffel osv. for at give mere bid, men i begyndelsen er det kun ganske lidt, så han finder ud af teknikken.

Det er generelt en god idé at holde mængden af skemad nede, så det levner plads til mælk i maven. Derfor er det bedre at give ham 3/4-1 dl. grød eller mos og så følge efter med mælk, end det er at give ham 1½ dl. skemad og han så afviser mælken efterfølgende.

En normal portion ligger mellem 1-2 dl. og nogle børn spiser meget og andre mindre - det er som sagt bedre at give ham lidt og sikre plads til mælk, end at give ham store mængder skemad :)

Det er en god tommelfingerregel at grød kun gives 2 gange dagligt og resten er grøntsagsmos. Det er ofte fint med 3 måltider skemad i 6 måneders alderen, her kan man give grød til morgen og veksle mellem grøntsagsmos og grød til frokost og give grøntsagsmos til aften. I 7 måneders alderen vil de fleste børn have brug for 4 måltider skemad, her vil det være passende at give grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. På den måde får din dreng masser af variation og det er vigtigt også for at holde maven igang naturligt og for at forebygge kræsenhed senere ...

Annonce

... hen.

Mælkebehovet er forstat stort, de fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 900ml mælk i døgnet. Det svarer til ca 6 amninger eller flasker. I 7 måneders alderen nedsættes til ca 750ml, det svarer til 4 amninger eller flasker og derudover vil barnet naturligt få sit væskebehov dækket af vand som drikkes af en kop. Væskebehovet er altså stort hele tiden, men stille og roligt skæres ned i mælken og væskebehovet dækkes mere og mere af vand.

En plan for dagen til et barn på 6 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos og der begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle på, lidt agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca 13

Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her ofte også lidt frugt, frisk frugt i hånden at sutte på og evt. lidt frugtmos

Aften 18.: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiesmad, evt. lidt sovs på mosen osv., tilbydes lidt rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder at sove uden at få mælk til næste morgen tidlig.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder