Svar: Ny kost
4. april 2010
Alder:
6 mdr.
Kære mor
I begyndelsen skal der ikke ret meget kød eller fisk i mosen, en tsk. fuld fint hakket kød eller fisk er nok til ca 1 dl. mos. Det er kun for at give en lille smule struktur og stille og roligt lære din dreng at tygge mad, med lidt mere struktur og bid. I takt med at han bliver bedre til at tygge, så kan han få mere kød og fisk grøntsagerne kan moses med en gaffel osv. for at give mere bid, men i begyndelsen er det kun ganske lidt, så han finder ud af teknikken.
Det er generelt en god idé at holde mængden af skemad nede, så det levner plads til mælk i maven. Derfor er det bedre at give ham 3/4-1 dl. grød eller mos og så følge efter med mælk, end det er at give ham 1½ dl. skemad og han så afviser mælken efterfølgende.
En normal portion ligger mellem 1-2 dl. og nogle børn spiser meget og andre mindre - det er som sagt bedre at give ham lidt og sikre plads til mælk, end at give ham store mængder skemad :)
Det er en god tommelfingerregel at grød kun gives 2 gange dagligt og resten er grøntsagsmos. Det er ofte fint med 3 måltider skemad i 6 måneders alderen, her kan man give grød til morgen og veksle mellem grøntsagsmos og grød til frokost og give grøntsagsmos til aften. I 7 måneders alderen vil de fleste børn have brug for 4 måltider skemad, her vil det være passende at give grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos frokost og aften. På den måde får din dreng masser af variation og det er vigtigt også for at holde maven igang naturligt og for at forebygge kræsenhed senere hen.
Mælkebehovet er forstat stort, de fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca 900ml mælk i døgnet. Det svarer til ca 6 amninger eller flasker. I 7 måneders alderen nedsættes til ca 750ml, det svarer til 4 amninger eller flasker og derudover vil barnet naturligt få sit væskebehov dækket af vand som drikkes af en kop. Væskebehovet er altså stort hele tiden, men stille og roligt skæres ned i mælken og væskebehovet dækkes mere og mere af vand.
En plan for dagen til et barn på 6 måneder ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grød eller grøntsagsmos og der begyndes med lidt kogt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle på, lidt agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes her ofte også lidt frugt, frisk frugt i hånden at sutte på og evt. lidt frugtmos
Aften 18.: Grøntsagsmos med lidt kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiesmad, evt. lidt sovs på mosen osv., tilbydes lidt rugbrødsbjælker eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder at sove uden at få mælk til næste morgen tidlig.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske